Pictura lui BALLA Béla, în contextul convulsiilor stilistice băimărene

Dragi prieteni,

ne propunem azi, să conturăm  personalitatea artistică a pictorului

BALLA Béla (1882, Arad – 1965, Baia-Mare).

Meditația asupra operei artistului, contactul nemijlocit cu unele dintre lucrările sale, în prezent (sau trecut) în patrimoniul Depozitului de ARTĂ, oferă prilejul contextualizării mai ample a subiectului, în peisajul stilistic al Școlii libere de pictură de la Baia-Mare.

Născut la Arad, în anul 1882, BALLA Béla visa încă din copilărie la o carieră artistică, inițial indecis între pictură și muzică. Odată cu înclinarea balanței înspre cariera plastică, artistul va frecventa cursurile școlii de pictură băimărene în anii 1904 – 1905, sub îndrumarea maestrului FERENCZY Károly. Lucrarea selectată mai jos, ilustrează această primă etapă stilistică, aderentă curentului băimărean.

BALLA Béla, Peisaj cu fetiță și bunică
ulei, pânză, 68, 2 x 77, 8 cm
semnat dr. Jos cu negru: BallaBéla
stare de conservare bună , 1800 Eur

https://www.depozituldearta.ro/pictura/11-6.html

 Traseul stilistic al pictorului, după finalizarea etapei inițiale de studiu,  se va dovedi fidel traiectului general băimărean în anii debutului, dar va asimila în egală măsura experiențele călătoriilor de studiu în Italia, ajungând în final prin filtrul unui  talent nativ remarcabil, la autentice rezultate de sinteză.

Pentru a înțelege calitatea sintezei plastice operate de acest artist pe parcursul primelor decenii de activitate, considerăm oportun să evocăm direcțiile stilistice și evenimentele esențiale din această perspectivă, ale fenomenului artistic băimărean.

În 1896, Simon HOLLÓSY originar din Sighet, conducea de ani buni o școală  privată de pictură, de un cert renume internațional, în capitala Bavaiei, la München. Frecventată de doi băimareni THORMA János( 1870-1937) și RÉTI  István (1872-1945), care împreună cu alți doi viitori maestrii băimăreni: IVANNYI GRÜNDWALD Béla și  FERENCZY Károly au susținut ideea venirii împreună cu alți colegi  de diverse naționalități, la Baia-Mare pentru o școală de vară. Acesta a fost evenimentul inițial care a determinat o dezvoltare  instituțională cu susținere permanentă și rezultate cu impact asupra fenomenului artistic regional.

La momentul înființării Coloniei de pictură de la Baia Mare ( 1896 ) fondatorul său Simon HOLLÓSY avea în plan aplicarea unor idei revoluționare în domeniul educației artistice, idei ce depășeau nivelul tradițional al academiilor din Viena, München sau Paris. Programa de studiu prevedea două elemente de noutate esențiale: o nouă concepție a desenului după model viu și  așezarea acestuia în natură, respectiv pictura în plein-air.[1]

Fără  a viza noutăți de natură stilistică, în contextul tendințelor sfârșitului de secol artistic parizian, colonia de pictură băimăreană se plasa inițial în limitele curentului „naturalist”, sferă care se pare  a fost relativ rapid depășită.  

RÉTI István, fondator și  autor a numeroase monografii asupra realităților băimărene scria : „Tinerii artiști care s-au strâns în jurul lui Hollósy au activat sub steagul acestui naturalism/…/. Dar în primele lor lucrări au adus mai mult decât naturalismul propriu-zis. Au transpus natura liric, cu sentimente, cu intuiție, cu interioritate”[2].

Una dintre cele mai importante provocări în evoluția  coloniei de pictură de la Baia Mare avea însă să apară  tocmai în anii frecventării coloniei de către tânărul BALLA Béla.

În anul 1906 ideile post – impresioniste ale lui Paul CEZANNE sau Henri MATISSE erau aduse în colonie direct de la Paris, de CZÓBEL Béla. Era în opinia unora dintre coloniștii tineri, o confirmare a faptului că în ultima perioadă, colonia devenise un bastion al conservatorismului, care a renunțat în timp la obiectivul său inițial, anume acela  de a oferi un cadru dinamic pentru expresia artistică modernă.

În defavoarea desenului tradițional, potrivit noilor direcții stilistice, culoarea era ultilizată în sens expresiv dominant. Calea ideologică a fauvismului, expresionismului și a cubismului era de acum deschisă și foarte aproape de practica unora dintre tinerii artiști băimăreni.

Acest curent „nou” a strâns în jurul său un număr semnificativ de artiști tineri găsind totodată susținători și în rândurile unor maestrii precum IVANNYI GRÜNDWALD Béla și FERENCZY Károly. BORMISZA Tibor, KORNAI Jozsef, PERLOTT Csaba Vilmos, RÉTI István, SCHÖNBERGER Arnold, CZIGÁNY Deszö, HUSZÁR Vilmos și mai ales ZIFFER Sándor cu o largă influență asupra unui mare număr de artiști, între care și BALLA Béla, proaspăt ajuns în colonie,  au îmbrățișat aproape spontan direcțiile și noutățile coloristice pariziene.

La sfârșitul anului 1907 se înființează Cercul Impresioniștilor și Naturaliștilor maghiari, (MIÉNK), cu o prezență importantă a coloniștilor băimăreni, dar și a naturaliștilor maghiari.  În cei doi ani de activitate, inclusiv expozițională (1908, 1909, 1910) acest grup a susținut constant curentul impresionist și naturalist cu reflexe imediate asupra băimărenilor.

S-a profilat relativ recent în literatura de specialitate, relația  între centrul artistic băimărean și începuturile picturii moderne maghiare.

„Este evident faptul că începuturile artei maghiare se leagă de Baia Mare, mai exact de mișcarea artiștilor „neo”[3]. Primul argument erau scrierile lui Réti István care legau apariția fenomenului de influențele externe pariziene și mai precis de intermedierea artistului CZÓBEL Béla. (…)Parcurgând lista numelelor din 1906, dintre artiștiii „neo”  de mai târziu (… )toți acești artiști au trecut pe la Baia Mare ,(…) au văzut capodoperele lui CZÓBEL Béla aduse de  la Paris, au observat felul în care acesta a pictat la Baia Mare, au participat la disputele vehemente pe tema acestor picturi care au tulburat liniștea din parc (Liget) și mai exact artiștii „neo” au avut un rol semnificativ în formarea artei plastice maghiare”[4]

Revenind la activitatea lui BALLA B., după etapa inițierilor băimărene, acesta își continuă studiile înscriindu-se la Academia de Belle Arte,  Műnchen și efectuând în paralel vizite de documentare în Italia, la Roma și Florența.

Contactul artistului cu pictura florentină și romană a renașterii, asimilarea eficientă a lecției plastice a cinquecento-ului italian sunt relevante în cadrul analizei compoziției Madona cu pruncul, din patrimoniul Depozitului de ARTĂ.

BALLA Béla, Madona cu pruncul
ulei, pânză
 100 x 80 cm
nesemnat
eticheta atelierului artistului pe verso, datare parțial lizibil: 194-
Depozitul de ARTĂ 1100 EUR

După o scurtă perioadă impresionistă pictorul  se orientează spre un stil mai accentuat decorativ, pictura sa receptând  ecouri  ale stilului Art Nouveau  și  ale artei  lui Henri MATISSE.  Adept al înoirilor artistice pe filiera artei moderne franceze,  la Baia Mare era  simpatizant  al neoiștilor  și a tendințelor novatoare,  sub coordonarea  lui  ZIFFER Sándor. Considera, în rândul coloriștilor arta acestuia din urmă, ca fiind remarcabilă. Revenit în țară, după ce expune la Budapesta în anul 1911, va picta în Arad, orașul său natal până în 1927, când se transferă definitiv la Baia Mare.


Lilieci înfloriți, 1928 ulei, carton,
   45 x 54,5 cm , semnat st. jos cu negru: Balla Béla
pe verso: intitulat, localizat și datat pe eticheta artistului: Virágzó orgonafák / – Arad       928 – , Colecție particulară

BALLA Béla, Peisaj cu casă și grădină
ulei, carton, 49 x 59,5 cm
semnat dr. jos în pastă: Balla Béla
starea de conservare bună 3.000,00 EUR, https://www.depozituldearta.ro/pictura/3-13-3.html

Artist extrem de inventiv și  talentat, pictează peisaje, naturi statice și diverse compoziții figurative, într-o manieră personală interpretativ decorativă, sintetică și conștient aluzivă la mediul spiritual băimărean de la care se revendică personalitatea sa artistică.

BALLA Béla, Țărancă în bucătărie (după Grigorescu), 1938 ulei, pânză, 40,5 x 51 cm
semnat, intitulat, datat și localizat pe verso pe eticheta  artistului: BallaBéla / Grigorescu után. Nagyb. 1938
stare de conservare bună , 1500 EUR https://www.depozituldearta.ro/pictura/71.html

După al doilea război mondial, artistul se retrage din viața artistică, finalul vieții fiind punctat de un episod fatal de tuberculoză.

BALLA Béla, Câmp cu flori
ulei, pânză
25 x 31 cm
semnat prin incizie stg. jos: BallaBéla, 1000 EUR

Soliditatea și validitatea principiilor educaționale ale lui Simon HOLLÓSY, puse în practică la Baia Mare, la sfârșitul secolului al XIX – lea, sunt confirmate natural, la o distanță de câteva decenii de la enunțarea lor, de pictura artistului evocat mai sus, BALLA Béla:

 „ Afară, în aer liber prin desenarea sau pictarea unui peisaj se poate înțelege linia, culoarea, distanțele. O asemenea școală va dezvolta fiecare persoană ca individ, nu numai în îndeletnicirile practice, dar îl va învăța pe artist să vadă cu ochiul inimii în adevăratul sens al cuvântului”.[5]

Vă invităm așadar, să constatați alături de noi prin intermediul lucrărilor ilustrative propuse , vibrația deosebită a ochiului (și inimii) artistului la  pretextul cromatic al florilor, motiv recurent al operei sale, indiferent de tematica abordată.

BALLA Béla, Madona cu pruncul (detaliu)

[1] Principiile fuseseră detaliate în 1894 de către Simon HOLLÓSY, în contextul încercărilor autorităților maghiare de a repatria școala de pictură condusă de acesta la München, care se bucura deja de notorietate internațională.

[2] apud, N.Lăptoiu, Incursiuni în arta românească, vol.V, Ed. Napoca Star, 2015, p.89

[3] Jurecskó Lásyló, Baia Mare și revoluțiile artistice, în 1896-2016, 120 de ani. Centrul artistic Baia Mare, Eikon,Cluj-Napoca, ed. Școala Ardeleană, p.180.

[4] Ibidem, p.183.

[5] Hollósy Simon către K.Lippich Elek, München, 5 decembrie 1894, apud, Jurecskó Lásyló, op.cit., p.187.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s